Thursday, July 30, 2015

Tutorial Bantal Golek Baby

Salam semua..

Izan nak share tutorial buat bantal golek baby.. izan buat kan tuk anak buah izan yusuf.. Sekarang yusuf dah 9 bulan.. besar dah yusuf mokde jaga.. nanti dah besar yusuf jaga mokde pulak tau..hihi
.
.
Simple Bantal Golek
.
Untuk bantal golek ni izan guna kain belacu.. kalau takde kain belacu guna kain cotton biasa pun boleh untuk belah dalam.. buat 2 bahagian kain macam gambar kat bawah ni, ikut lah nak besar mana, dan 4 bahagian bulat untuk tutup bantal tu nanti..
.
Tutorial Jahit Bantal Sendiri
.
Bila dah siap gunting semua bahagian, kemudian jahit dari hujung kain yang empat segi tu ke bahagian tengah dan tinggal kan sedikit ruang di bahagian tengah untuk masuk kan fiber atau kekabu.. dah cantum kain yang 4 segi tu kemudian cantum bahagian bulat pulak..dah hasilnya akan jadi macam gambar kat bawah ni..
.

Jahit Bantal Peluk Sendiri
.
Yang ni pulak kain untuk sarung bantal golek yang dah siap.. potong kain lebih besar dari saiz bantal tadi..kalau potong saiz yang sama nanti sempit pulak nak sarung, so buat lebar sikit dan lebihkan 4 inci panjang..sarung kena buat lebih panjang sebab nak cerut nanti..kalau pendek tak cantik nanti.. untuk tali cerut buat lah ikut suka nak panjang mana, lebar 2 inci lebih kurang..
.

Jahit Bantal Sendiri
.
Gambar No.1 tu jahit tali cerut, dan gambar No. 2 jahit rumah tali cerut..lipat dalam 1 inci dan jahit.. Kemudian cantum bahagian badan sarung bantal.. 

Bantal Golek
.
Ok, ini lah hasilnya.. senang je kan.. selamat mencuba.. izan tak jual ye bantal ni..

DIY Bantal Baby

No comments:

Post a Comment

Powered by Blog - Pakar SEO