Sunday, August 31, 2014

Salam Merdeka

Salam semua..

Selamat berhujung minggu dan Selamat Menyambut Hari Merdeka.. Alhamdulilah dah 28 tahun is menetap di Malaysia dan dilahirkan juga di Malaysia.. Syukur bila lahir-lahir je Malaysia dah pun merdeka.. tak seperti tok nenek kita, mak ayah kita yang terpaksa mengharungi zaman kominis, zaman penjajahan British.. Hari ini kita lahir di bumi Malaysia dalam keadaan yang aman dan tenteram.. Apa yang perlu dirisaukan hanya lah keadaan umat Islam di bumi Malaysia dan di seluruh alam.. penjajahan yang dilakukan tidak lagi berlaku ke atas negara kita, tetapi penjajahan dilakukan ke atas cara pemikiran kita..

Apabila kita mula jauh dari agama, jauh dari Islam, maka mudahkan pemikiran kita dijajah.. hari ini kita boleh lihat anak-anak muda terlibat dengan gejala-gejalan yang tidak sihat.. anak-anak kecik terdedah dengan rancangan-rancangan hiburan.. kemudahan teknologi yang berkembang pesat mengakibatkan anak-anak ni lebih terdedah dengan pengaruh negatif..

Tanyalah hati kita di sudut yang paling dalam "Apakah erti merdeka dalam hidup ini".. adakah merdeka itu bermaksud kebebasan yang tiada sempadan tanpa perlu merujuk hukum dan undang-undang.. atau merdeka hanya sebaris perkataan tanpa makna.. fikir-fikir kan lah.. apa erti sebuah kemerdekaan..





No comments:

Post a Comment

Powered by Blog - Pakar SEO